12/12/2012

2012. gada grāmatas

Tuvojas gada beigas, tāpēc, protams, visās malās parādās visādi interesanti un mazāk interesanti saraksti ar labākajām filmām/grāmatām/gifiem, ko 2012. gads mums sagādājis. Man arī gribās savu sarakstu (vēl man gribās lietas, kuru dēļ es varētu nerakstīt kursa darbu), bet tā kā es esmu izlasījusi tieši vienu grāmatu, kas publicēta 2012. gadā un 50 Shades something nekādos labāko grāmatu sarakstos nenonāks, not on my watch, tad lūk 10 labākās grāmatas, ko es vienkārši šogad pamanījos izlasīt (pārlasītās, protams neskaitās).

10. Outlander (Diana Gabaldon)
Pirmā daļa milzīgai grāmatu sērijai, kurā katra daļa ir kuprainā vaļa izmērā. Pēc pirmās grāmatas biju sajūsmā, jo tur ir skoti, vēsture, skoti, mistiska, skoti un mīlestība, tāpēc arī grāmata ir šajā sarakstā, bet jau no nākamās daļas sākas graduāla kvalitātes lejupslīde, kura man tā arī nav ļāvusi pabeigt šo sāgu. Bet pirmo daļu iesaku, jo tā ir pietiekami nošķirta, lai pārējās nebūtu jālasa.

9. The Hunger Games (Suzanne Collins)
Šmaucos un zem šī nosaukuma lieku visas trīs grāmatas, lai gan pirmā, kā jau tas mēdz būt, ir vislabākā. Laikam jau grāmatas mērķētas jaunākai auditorijai, bet man tik un tā iepatikās, lai gan ceru, ka ne tāpēc, ka mans skats uz dzīvi ir aptuveni tikpat distopisks, cik šis stāsts. Viena no tām lasāmvielām, kuru, noliekot malā, gribot vai negribot ir vēlme uzreiz paņemt rokā nākamās daļas, bet trešās daļas beigās paliek tā skumji, jo tālāk nekas vairs nesekos. Filma netur līdzi.

8. Our Mutual Friend (Charles Dickens)
Čārlijs šajā sarakstā parādīsies trīs reizes, lai gan jāsaka, ka Deividu Koperfīldu es šeit neiekļāvu ar diezgan smagu sirdi. Lai vai kā, šis ir Dikensa pēdējais pilnībā pabeigtais darbs, kas arī parādās sižeta sarežģītībā. Dikijs, protams, mazliet pārcentās ar garumu, kā arī ar to, cik ļoti cilvēki spēj (un cik ļoti viņiem vajadzētu) mainīties, bet nezināmu iemeslu dēļ grāmatas nosaukums izraisa siltas izjūtas manā sirdī, tāpēc es to šeit nevarēju neielikt.

7. A Game of Thrones (George R. R. Martin)
Vēlreiz šmaucos, un zem šī stāsta apakšā iet visa A Song of Ice and Fire grāmatu liste. Grāmatu lasīšanas procesu vislabāk raksturo neskaitāmie varoņi, kurus ir praktiski neiespējami atcerēties, līdz ar to lasīšanas kļūst par sava veida mazohisma izpausmi. Prātā nāk citāts no Harija Potera: "You're gonna suffer, but you're gonna be happy about it." Ja jau pat kursa darba rakstīšanai par Mārtina garabērnu neizdevās sabojāt manu labo priekšstatu par grāmatu, tad jau laikam tā ir ko vērta.

6. The Perks of Being a Wallflower (Stephen Chbosky)
Varbūt pārāk pseidofilozofisks stāsts, kurš pārpilns ar citātiem, kurus tā vien prasās uzdrukāt uz banāliem foniem, bet mani tomēr aizskāra. Atkal jāpiebilst, ka grāmata mērķēta jaunākiem lasītājiem, bet arī man patika. Ātri lasās, bet ilgi paliek atmiņā, droši vien tādēļ, ka dod to rug pulled our from under you sajūtu, ko daudzas grāmatas cenšas, bet tā arī nespēj iegūt. Vēlos redzēt filmu, kas janvārī būšot uz Latvijas ekrāniem (tā vismaz man sola imdb).

5. Great Expectations (Charles Dickens)
Atkal Čārlijs uzdarbojas. Laikam nav daudz ko piebilst, ņemot vērā, ka šis ir diezgan universāli pazīstams stāsts, ko mīl daudzās pasaules malās. Ļoti patika koncepts un idejas, kas parādās grāmatā. Starp citu, stāstam Dikenss uzrakstīja divas beigas, tāpēc var izvēlēties tās, kuras labāk patīk. BBC jaunākais mini-seriāls arī simpatizēja, lai gan sižets brīžiem pamainīts.

4. Richard II (William Shakespeare)
Dārgais Šeksis kā vienmēr lielisks, bet otrā Ričarda stāsts mani kaut kā sevišķi aizkustināja. Par spīti tam, ka daudziem ir pretenzijas pret to, ka šī konkrēta luga ir pilnībā rakstīta dzejā, man tas itin nemaz netraucēja. Vēl joprojām apsveru domu iemācīties no galvas Ričarda runu, kas sākas ar vārdiem "Let's talk of graves, of worms and epitaphs", un tad citēt to visnepiemērotākajos brīžos. Atkal jāpiemin BBC, kuri vasarā pārraidīja 4 krāšņas Šekspīra vēsturisko lugu ekranizācijas, starp kurām bija arī Ričards II (lai pastāstīstu cik lielisks gan šeit, gan vispār ir Bens Višovs, man vajadzēs atsevišķu bloga ierakstu).

3. North and South (Elizabeth Gaskell)
Īsta bauda manai Pride and Prejudice mīlošajai sirsniņai (nespēju nevilkt paralēles ar Ostinas daiļradi), lai gan visas grāmatas garumā tā vien gribējās sapurināt galveno varoni un uzkliegt: "Mīli taču viņu, mīli, muļķe tāda!" Grāmata sirds siltumam. Ja BBC būtu cilvēks, tad viņš/viņa šodien žagotos, jo jāpiebilst, ka sirds siltumam der arī BBC mini-seriāls ar šādu pašu nosaukumu.

2. A Tale of Two Cities (Charles Dickens)
"It was the best of times, it was the worst of times." Šķietami palēna grāmatas vidusdaļā, tā tomēr kļuva par manu mīļāko līdz šim izlasīto Dikensa garadarbu (man gan daudzi vēl priekšā). Nekas nav labāks par kārtīgu traģēdiju, pie tam interesanti tas, ka pārmaiņas pēc galvenā loma atvēlēta Francijai, nevis Dikija mīļotajai Londonai. Grāmata iepatikās vēl vairāk, kad Līva man laipni norādīja, ka grāmatas slavenais beigu citāts ("It's a far, far better thing...") izmantots arī lieliskajā The Dark Knight Rises.

1. Cloud Atlas (David Mitchell)
Šai grāmatai nav konkurentu, jo tā ir iekļuvusi ne tikai 2012. gada sarakstā, bet arī manā all time favourites plaukta virspusē. 6 stāsti, kas pamanījās pārsteigt gan paši par sevi, gan ar to, kā tie visi savīti kopā vienā apburošā grāmatā. Mana sajūsma nav pārgājusi kopš brīža, kad tiku līdz pirmā stāsta trešajai lpp. Vēl viens iemesls manai mīlestībai - Roberts Frobišers, kuru es redzēju kā pozitīvisma iemiesojumu, lai gan filmas veidotāji acīmredzot man nepiekristu.


Lielos vilcienos (mazos tramvajos) tas nu tad arī viss. Jāsaka, ka sarakstu veidoju uz pamata, ka atlikušajās decembra nedēļas vairs neko lielisku neizlasīšu, lai gan plānā ir ķerties pie Dikensa Christmas Carol. Cepums visiem, kas izlasīja. Kādas bija jūsu šī gada grāmatas?

5 comments:

  1. Ak dievs, judging you forever par to, ka mazais Deivids Koperfīlds te nav atrodams. :P

    Visādi citādi gan saraksts ir lielisks. :) Es arī noteikti savā sarakstā iekļautu "Game of Thrones" (krāpjoties tieši tāpat kā tu) - trešā grāmata gan bija visvislabākā (red wedding - scarred forever). Kaut kur noteikti vieta atrastos arī "North and South".

    Mans favorīts šogad noteikti bija "Winter's Tale", kamēr depresīvām noskaņām lieliski noderēja "Extremely Loud & Incredibly Close". Lieliski izklaidējos ar Artēmija Faula sēriju, Persijs Džeksons arī nebija zemē metams.

    Skatoties goodreados, biju aizmirsusi, ka "The Invention of Hugo Cabret" arī lasīju šogad! Skaistākā grāmata EVER!

    Nekādu baigo credit neuzdrošinos piesavināties par Betmenu un "A Tale of Two Cities" - vēl neesmu lasījusi. :D Vienkārši zinu daudz useless trivia.

    Nākamo, lūdzu, filmu topu. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jā, man jau likās, ka Tu man vēl pieminēsi Deivida iztrūkumu... xD
      Es arī uz Hugo skatījos, jo viņa tiešām ir tik ārkārtīgi skaista, bet man tomēr paņēmās citas grāmatas, kur sižets bija izvērstāks. Skaisto grāmatu topā gan Hugo ir pirmā vieta :)
      Es apsveru arī filmu topu, beeeeeet neesmu pārliecināta, vai atceros visas filmas, ko esmu redzējusi, līdz ar to noteikti aizmirsīšu kaut ko briesmīgi lielisku :D

      Delete
    2. Pie tam, mans filmu gads laikam beidzas februārī, tāpēc varbūt labāk tādu sarakstu taisīt pēc Oskariem :D

      Delete
    3. Turēšu tevi pie vārda. :)

      Delete
  2. Tev vajag nodot stafeti mums!
    Es apsolos uztaisīt savu topu arī, bet jau redzu vairākas grāmatas no tava sarakstiņa, kas pārceļos manējā!

    ReplyDelete