Equus manā apziņā ir sēdējis, kopš 2007.gada, kad Daniels Redklifs ļoti veiksmīgi
centās izlauzties no Harija Potera tēla, tāpēc ļoti priecājos, kad Dailes
teātris iekļāva šo izrādi savā repertuārā. Un savu priecāšanos man ne mirkli
nav nācies nožēlot, jo Grozai-Ķiberei ir izdevusies spēcīga un motivējoša
izrāde, kas, ja skatītājs ļauj, var satricināt līdz sirds dziļumiem un nelaist
vaļā vēl ilgi (lai gan... ko tad es zinu – izrādi redzēju tikai vakar).
Teorētiski lugas stāsts itin nemaz
nav universāls un tāds, kam katrs varētu līdzi just, jo vēsta par 17 gadus veco Alanu Strengu (Dainis Grūbe) –
garīgi nomocītu un visās dzīves jomās apjukušu jaunu puisi, kas savas
apmātības/kaislības pārņemts izdur acis pieciem zirgiem un pēc tam nonāk
psihiatriskajā slimnīcā pie speciālista Mārtina Daiserta (Lauris Subatnieks),
kuru pašu nomoka savas problēmas. Vārdu sakot, ne gluži standarta pasaciņa par
nabaga nesaprasto pusaudzi. Alana loma no Daiņa Grūbes prasa gan fizisku, gan
emocionālu izturību, kas lieku reizi ļauj viņam sevi parādīt kā vienu no
labākajiem savas paaudzes spīdekļiem Latvijas teātru debesīs. Grūbe no sirds
šausta sevi ar jostu un tikpat ļoti no sirds izspēlē traģisko nakti stallī,
burtiski pa minūtēm lēkājot no saprātīgas un inteliģentas būtnes uz neprātīgu
un sabiedrībai bīstamu indivīdu, ko tik tiešām vajadzētu ieslodzīt. Ārēji (vai
vismaz fiziski) vieglāks uzdevums ir ticis Alana psihiatram Laura Subatnieka
veidolā, kurš ir pilnīgs pretstats kaisles pārņemtajam Alanam – saprātīgs,
racionāls, profesionāls. Vīlies dzīvē. Par spīti tam, ka Grūbem ir ticis tēls,
kurš ir spilgtāks un pamanāmāks, manuprāt, tieši Subatnieks ir tas, kurš notur
izrādes toni tās iecerētajā augstumā un padara to tik izcilu. Grūbes un
Subatnieka saikne izrādē nav samākslota ne mirklī, kad viņi tikko sastopas, ne pašā
noslēgumā, kad visa Alana dzīve un vērtību sistēma ir Daiserta nogurušajās,
notraipītajās plaukstās. Patīkami, ka izrāde necenšas uzspiest savu viedokli
par to, vai Daiserta simboliskais darbs ir pareizs vai nē – katram pašam jātiek
galā ar šo lēmumu, ņemot vērā uz skatuves notiekošo. Varbūt vienīgais, ko man
prasījās notušēt, bija Alana tēva un mātes (Juris Žagars un izcila, iz-ci-la Indra Briķe) sižeta līnija, jo šķita, ka viņiem šajā gadījumā tiek uzvelta
pārāk liela vaina. Visi vecāki pieļauj kļūdas, daži pat daudz lielākas bet ne
visi bērni no tā tik ļoti cieš. Izrādē it kā šī doma arī tiek apspēlēta, bet tā
kā šo domu pauž fanātiski relioģozā Alana mamma, tad skatītājiem to ir pat
pārāk viegli atmest kā nepareizu un ačgārnu.
Lai cik dīvaini tas
neizklausītos, vēl jāizceļ arī Ģirta Andžāna spēlētais zirgs. Viņa
majestātiskās kustības vien jau ir kā vērtas, bet vēl spēcīgāks man likās
Andžāna skatiens, kurš visu izrādes laiku (izņemot īso brīdi, kad Andžāns ir
jātnieks) palika tik ļoti zirdzisks – ne īsti cilvēka skatiens, ne īsti dumja
dzīvnieka, bet kaut kas pa vidu – tieši piemērots Alana iztēles radītajam Equus
tēlam.
Ar Lauras Grozas-Ķiberes
režiju man ir īpatnējas attiecības, jo visas viņas izrādes, ko esmu redzējusi
(Piafa, M.Butterfly, Pīters
Pens un tagad arī Equus) ir narratīvi smagsvari. Piafa mēģina vienā izrādē ielikt visu Piafas bagātās dzīves
stāstījumu; M.Butterfly arī ir stāsts, kur lielākais uzsvars
likts tieši uz saturu, bet Pīters Pens vispār oriģinālā ir
grāmata. Kā jau teicu – narratīvi smagsvari, kas no vienas puses tā vien
lūdzas, lai tos uzliek uz skatuves, bet no otras puses paši par sevi ir
pietiekami spēcīgi, līdz ar to tiek piedotas visādas režisoriskas muļķībiņas, nepilnības un paviršības, kas vienkārši nobāl uz satura fona. Tā kā man ir
neveselīga tieksme izķidāt izrādes pa sastāvdaļām, nevis uztvert tās kā veselu
kopumu, tad manis pieminētajās Grozas-Ķiberes izrādēs šīs nepilnības mani īpaši
kaitina, jo bieži vien tās noslēpjas aiz spēcīga satura vai izciliem
aktierdarbiem. Bet Equus manās acīs ir citādāks, jo šādas
nepilnības vairāk vai mazāk pazūd. Nevienu brīdi izrādes saturs nenomāc citus
tās aspektus un neviens moments nešķiet kaut kādā veidā paviršs, nenostrādāts
vai nevajadzīgs. Viss, ko Groza-Ķibere šeit ir izdarījusi, ir izdarīts ar domu un
līdz sirds dziļumiem kārtīgi. Vienīgi ainā, kur Alans, Džila un Alana tēvs stāv
pie kinoteātra, šķiet, nebija noķerts vajadzīgais komiskuma balanss, jo tajā
brīdī Alana pasaule sāk brukt, bet tas nedaudz pazuda skatītāja smieklos.
Varbūt, ja tie būtu bijuši histēriskāki...
Arī scenogrāfija (Miķelis
Fišeris) ir interesanti apspēlēta un var tikt interpretēta ļoti dažādi. Kā
atklājas izrādes noslēgumā mēbeles it kā aizkrautas priekšā staļļa durvīm,
priekšā pašam Equus, kurš pārņēmis Alana dzīvi savās rokās. Tāpēc šķiet
simboliski, ka izrādes laikā psihiatrs krēslu pa krēslam lauž barikādi,
pievezdams Alanu pavisam tuvu sevī radītajam tēlam, bet tai pašā laikā
atraudams viņu no tā prom. Mēbeles sagrūztas virsū viena otrai haotiski,
ačgārni, aplami. Gluži kā Alana prāts, kur reliģija un ģimene sajaukusies ar
mītiem un seksualitāti, radot destruktīvu haosu, kas emocionāli traumatiskā
brīdī izlaužas uz āru. Tai pašā laikā jāpiemin fakts, ka ar samestajām mēbelēm
visvairāk krāmējas tieši Daiserts, un izrādes laikā vairākas reizes tiek
atgādināts, ka istabā, kur ārstē Alanu ir ārstēti vēl daudzi, līdz ar to
mēbeles savā ziņā kļūst par tiem iepriekšējiem pacientiem, ko Daiserts vienu pa
vienam uzšķērdis un normalizējis, atstādams tikai viņu auksto, skeletisko
ķermeni bez dziļākas būtības. Un tagad šī nasta guļ viņam uz pleciem jeb
vienkārši līdzpastāv haotiskas mēbeļu kaudzes paskatā.
Viens mazs mazītiņš
sīkums, kas man nedaudz traucēja izrādes laikā bija tās muzikālais noformējums,
kuram, starp citu, teātra mājas lapā nav iespējams atrast autoru, tāpēc es
nezinu, kurā virzienā raidīt savu neapmierinātību. Klusākā un mierīgākā mūzika,
kas skanēja dažu epizožu fonā, bija vairāk vai mazāk neitrāla, bet dīvainais
metāls (?), kas skanēja Alanam durot ārā zirgu acis, gan šķita absolūti
nevietā. Ja nemaldos, tad mana lielā teātra mīla Vladislavs Nastavševs reiz
teica, ka mūzika ir tāda sava veida šmaukšanās izrādēs – ja tā nekalpo kādam
konkrētam mērķim, tad tā tiek izmantota, lai aizlāpītu caurumus, ar kuriem
režisors citādi netiek galā. Dīvainākais šajā gadījumā ir tas, ka ainā, kur
Alans izdur zirgiem acis, nekādu caurumu, ko aizlāpīt ar mūziku, nav. Grūbe ir
absolūti spējīgs noturēt visu spriedzi un būtībā visu izrādes kulmināciju uz
sevi arī bez dramatiskas mūzikas fonā, kas teorētiski droši vien ir paredzēta,
lai pārņemtu absolūti visas skatītāju maņas un palīdzētu radīt katarses sajūtu,
bet praktiski izsit no sliedēm, jo šķietami kliedz uz skatītāju, cik ļoti
dramatisks ir tas, kas tobrīd notiek uz skatuves.
Vārdu sakot, ar visu šo
penteri būtībā vēlējos teikti tikai vienu lietu – izrāde ir tiešām laba,
visticamāk viena no labākajām, ja ne labākā, ko man šajā sezonā ir bijis tas
prieks redzēt. Patīkami, ka reizi pa reizei aplausu laikā ceļos kājās nevis
tāpēc, ka citādi justos neērti, bet gan tāpēc, ka no visas sirds to vēlos.
No comments:
Post a Comment